Zoom ut og se et større bilde

KRISTEN ENHET: Om man hadde zoomet inn på Kari Veiteberg og meg som diskuterer teologi, kunne man funnet mange forskjeller. Men hva om man zoomer ut?

“Hva er forskjellen på dere og Den Norske Kirke”, er et spørsmål jeg ofte får som pastor i en frikirkelig sammenheng, som om DNK liksom skulle være en slags standardkirke som andre kirker måles mot.
Da svarer jeg ofte at de kommer an på om man vil zoome inn eller ut. Og det har jeg også tenkt på i etterkant av diskusjonene rundt ulike kirker og organisasjoners samarbeid om Vårt Lands TV-satsning, TVL.

Hvem er innenfor og utenfor?

Jarle Haugland er daglig leder i Tro & Medier, en interesseorganisasjon for kristent mediearbeid “som vil bidra til enhet i Kristus på mediefronten.” Men Hauglands enhets-medium er ikke widescreen nok til å også omfatte TVL, og når han begrunner dette, gjør han det teologisk.
TVL baserer seg nemlig ikke på Lausannepakten, som er det nærmeste man kommer en teologisk plattform for evangelikale kirkesamfunn. TVL har - som Vårt Land - et evangelisk-luthersk ståsted, men vil samle bredt økumenisk, også kirker som ikke er tilknyttet Lausanne-bevegelsen, noe som for eksempel gjelder mange av medlemmene i Norge Kristne Råd.
Denne konkrete saken peker imidlertid mot en større problemstilling. Hvem er innenfor og hvem er utenfor? Jeg opplever selv at det er noe av det mest krevende å stå i som leder. Rett som det er har jeg lyst til å resignere med et “kan vi ikke alle bare være venner?”

Å forholde seg til uenighet

Et tilfelle som krevde slik vurdering, var da vi skulle arrangere avslutningsgudstjeneste for Bønn for Oslo i Domkirken, noen uker etter at Kari Veiteberg hadde blitt innsatt som biskop.
Domkirken er biskopens kirke, og det var naturlig at hun var liturg, slik også hennes forgjenger, Kvarme, hadde vært det. Men hvordan skulle arrangørmenighetene nå forholde seg, all den tid Veiteberg har radikale og liberale standpunkt i en rekke spørsmål som for flere av menighetene er sentrale?
Selv hadde jeg takket ja til å være gudstjenestens medliturg. På den første gjennomgangen av nattverdsordningen, før biskopen hadde ankommet, fikk jeg beskjed om at hovedliturg skulle stå i senter ved alteret, og jeg litt på skrå, bak henne.
Og da jeg stod der da vi hadde en siste gjennomgang før gudstjenesten, flyttet biskop Kari seg litt til siden og sa “du må stå her ved siden av meg, vi er sammen om dette”.

Det vi har felles

Jeg tenker på denne hendelsen når jeg svarer på spørsmålet om hva som er forskjellen på “oss” og Den Norske Kirke. Hva skiller kristne fra hverandre, og hva forener oss?
Om Kari og jeg hadde satt oss ned i Domkirkens krypt og diskutert teologi og kun skulle funnet forskjeller, kunne vi listet dem opp. Og om man zoomer inn på dette, så kan avstanden virke stor. Og noen ganger; avgjørende stor.
Men om man zoomer litt ut, og ser oss der ved nattverdsbordet, og fokuserer på alt i gudstjenesten vi kan si sammen, ja, da havner våre uenigheter mer i bakgrunnen.
Og hvis man virkelig zoomer ut, slik at man ser hele Oslo med alle byens innbyggere som tror på mange slags guder og ideologier, og så spør hva som skiller de 700 kristne som er samlet i Domkirken denne formiddagen, fra hverandre, ja, da er det mye enklere, og også avgjørende, å heller forklare hva vi kristne har felles, enn hva som skiller.

Zoom ut

Samarbeid er ikke enkelt, og kanskje er det en sannhet i vitsen om at dersom en katolikk, en lutheraner og en pinsevenn havner på en øde øy, så bygger de hver sin kirke. Jeg skal heller ikke underslå viktigheten av teologiske samtaler og markering av grensesteiner.
Det nye testamentet taler gjentatte ganger om dette, men det står vel så mye om enhet. Selv tilhører jeg et kirkesamfunn som har “Guds barns enhet” som en del av sitt motto. Denne enheten kan ikke være begrenset til Lausanne-bevegelsen som oppstod i 1974.
Og man kan gjerne diskutere om det er strategisk i 2021 å starte en TV-kanal. Men om det blir bra, kan det nå ut, utover målgruppen i Domkirken, og dersom man skal argumentere teologisk, mener jeg i denne sammenhengen at man bør si: Zoom ut.

Linker

Facebook: andreassenerik Twitter: eandreassen Instagram: eandreass
Boken Kropp